Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Καπάρας, Ιωάννης el
dc.date.accessioned 2014-07-02T08:49:47Z
dc.date.available 2014-07-02T08:49:47Z
dc.date.issued 2014-07-02
dc.identifier.uri http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/455
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Καλομοίρης Μανώλης el
dc.subject Δημοτική μουσική el
dc.subject Εθνικισμός el
dc.subject Εθνομουσικολογία el
dc.title Ο εθνικισμός στην μουσική του Μανόλη Καλομοίρη el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Δημοτική μουσική -- Ελλάδα el
heal.classification Καλομοίρης , Μανώλης , 1883-1962 el
heal.classification Συνθέτες -- Ελλάδα el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider Τ.Ε.Ι. Ηπείρου el
heal.publicationDate 2009-09
heal.bibliographicCitation Καπάρας, Ι., 2009, Ο εθνικισμός στην μουσική του Μανόλη Καλομοίρη, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου
heal.abstract Η συγκεκριμένη εργασία, αναφέρεται στον εθνικισμό της μουσικής του Καλομοίρη και κατ’ επέκταση, στη συνολικότερή παρουσία του συνθέτη στα καλλιτεχνικά, κι όχι μόνο, θέματα της χώρας. Προηγουμένως όμως, θα αναφερθούμε στον εθνικισμό ως γενικότερη έννοια, καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές εθνικές σχολές, οι οποίες προηγήθηκαν, της ελληνικής εθνικής σχολής. Αρχικά, θα κάνουμε λόγο για τον εθνικισμό ως ιδεολογία, για τα χαρακτηριστικά του, για το τί αυτός αντιπροσώπευε και με ποιον τρόπο, για τις καταβολές του, κι έπειτα, θα αναδείξουμε τους δεσμούς του με τη μουσική, την τέχνη και τον πολιτισμό γενικότερα. Να σημειώσουμε ότι, στην εργασία μας δε θα ασχοληθούμε ιδιαίτερα, με τις απαρχές και τη γέννηση του εθνικισμού, αλλά κυρίως, με τον τρόπο που αυτός εκφράζεται μέσω της μουσικής, στο νεότερο κόσμο. Κατόπιν, θα εστιάσουμε στην Ελλάδα, σε μία προσπάθεια να εντοπίσουμε τις απαρχές της έντεχνης μουσικής σ’ αυτήν. Σειρά θα πάρει, η μελέτη μας περί της έντεχνης μουσικής στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου, όπου θα μιλήσουμε για την ίδρυση της Ελληνικής Εθνική Σχολή και θα κάνουμε μία σύντομη περιοδολόγηση του μουσικού εθνικισμού στη χώρα μας. Έπειτα, θα περάσουμε στο συνθέτη Μ. Καλομοίρη και μετά από μία σύντομη αναφορά, στη βιογραφία και εργογραφία του, θα προσπαθήσουμε να εστιάσουμε στο βασικό στόχο της εργασίας μας, που δεν είναι άλλο, από το να αναδείξουμε το μουσικό εθνικισμό του συνθέτη. Θα ερευνήσουμε το πλαίσιο (κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό), στο οποίο έδρασε ο μουσικός εθνικισμός στην Ελλάδα. Επίσης, τον τρόπο που κυοφορήθηκε, γαλουχήθηκε και απέκτησε σάρκα και οστά, βάσει του προαναφερθέντος πλαισίου, καθώς και τους λόγους που επέλεξε ο συνθέτης, να προβάλει τα ιδεώδη του, μέσα από τη μουσική του. Όπως είναι λογικό, δεν μπορούμε να παραλείψουμε το δημοτικό τραγούδι, το οποίο στάθηκε αρωγός στα παραπάνω και ήταν μία εκ των βασικών πηγών έμπνευσης, του συνθέτη. Ομοίως, θα κάνουμε λόγο και για το κίνημα του δημοτικισμού, με το οποίο συντάχθηκε από τα πρώτα χρόνια της δράσης του, ο Καλομοίρης. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο, το θεωρούμε και από τα πιο σημαντικά, μιας και περιλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της έρευνάς μας, γύρω από τον εθνικισμό του συνθέτη. Στη συνέχεια, παρουσιάζουμε άλλα δύο υποκεφάλαια, όπου το πρώτο αναφέρεται στον ελληνικό χορό, ο οποίος συμπεριλήφθηκε σε ορισμένα έργα του συνθέτη, με σκοπό την ανάδειξη της «εθνικής του ταυτότητας» και τέλος, στις όπερες του Καλομοίρη. Η αναφορά αυτή, έγκειται στην προσπάθεια μας, να αναδείξουμε τα σημεία, στα οποία, είτε εκδηλώνονται ξεκάθαρα, είτε υποβόσκουν εθνικιστικές ιδεολογίες, οι οποίες επηρεάζονται άμεσα και έμμεσα, τόσο, από το κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής, όσο και από την ιδεολογία, τις απόψεις και τη γενικότερη στάση ζωής, του Καλομοίρη. Φυσικά, δεν θα παραλείψουμε, να αναφερθούμε στη σχέση του Καλομοίρη με την λαϊκή παράδοση και με τη βυζαντινή μουσική, μιας και μέσω της επιρροής του από αυτές και με την περαιτέρω αξιοποίησή τους, κατορθώνει να πετύχει τους στόχους του και τα οράματά του, για την ελληνική μουσική και ειδικότερα, για την Ελληνική Εθνική Σχολή, της οποίας ηγείτο. Τέλος, θα ολοκληρώσουμε την εργασία μας, με τα τελικά συμπεράσματα της έρευνας, που θα περιλαμβάνει τις τελευταίες παρατηρήσεις και την τελική αξιολόγηση των στοιχείων που συλλέξαμε σχετικά με τον εθνικισμό στη μουσική του Μανόλη Καλομοίρη, κι όπου αυτός αναδεικνύεται. Καταλήγοντας τελικά, ότι πρόκειται για έναν κατεξοχήν εθνικό συνθέτη, ο οποίος οραματίστηκε τα ελληνικά εθνικά κλασικά έργα, τοποθετημένα στην κορυφή της μουσικής δημιουργίας, με το επιχείρημα ότι, αυτά εκφράζουν κάθε Έλληνα και προβάλουν τις αξίες και τα ιδανικά, του ίδιου του έθνους. el
heal.advisorName Μπελώνης, Ιωάννης el
heal.academicPublisher Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής el
heal.academicPublisherID teiep
heal.numberOfPages 69
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αρχεία Μέγεθος Μορφότυπο Προβολή

Δεν υπάρχουν αρχεία που σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο.

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφετε ως:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα