Ιδρυματικό Αποθετήριο ΤΕΙ Ηπείρου  

Ο εγγραμματισμός των παιδιών ηλικίας, τριών έως πέντε ετών.

DSpace/Manakin Repository

 

Show simple item record

dc.contributor.author Παπαδοπούλου, Βαρβάρα el
dc.date.accessioned 2018-05-03T07:56:08Z
dc.date.available 2018-05-03T07:56:08Z
dc.date.issued 2018-05-03
dc.identifier.uri http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/8780
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Προφορικός λόγος el
dc.subject Γραπτός λόγος el
dc.subject Φωνολογική συνειδητοποίηση el
dc.subject Ανάγνωση el
dc.subject Γραφή el
dc.title Ο εγγραμματισμός των παιδιών ηλικίας, τριών έως πέντε ετών. el
heal.type bachelorThesis
heal.generalDescription Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας. el
heal.classification Γλωσσική κατάκτηση el
heal.classification Εγγραμματισμός el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider Τ.Ε.Ι. Ηπείρου el
heal.publicationDate 2008
heal.bibliographicCitation Παπαδοπούλου, Β., 2008. Ο εγγραμματισμός των παιδιών ηλικίας, τριών έως πέντε ετών. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας. Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας. el
heal.abstract Για να κατακτήσουμε την γλώσσα πρέπει αρχικά να την προσεγγίσουμε. Στην καθημερινή ζωή με τη γλώσσα επικοινωνούμε, εκφραζόμαστε, ενημερώνουμε, διεκδικούμε και γενικότερα ορίζουμε τις σχέσεις μας με τους γύρω. Ο γραπτός λόγος και η γνώση του αποτελούν βασική προϋπόθεση για την ενεργό συμμετοχή του ατόμου στις εγγράμματες κοινωνίες. Η καλή γνώση της μητρικής γλώσσας, τόσο στην προφορική όσο και στη γραπτή εκδοχή της, σημαίνει συμμετοχή σε δραστηριότητες πολιτισμικού, οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα της σύγχρονης ζωής. Η καλή συγκρότηση του προφορικού λόγου ευνοεί την προσωπική ανάπτυξη και τη δόμηση συγκροτημένης κοινωνικής ταυτότητας. Η ανάγνωση είναι το πιο σημαντικό μέσο, με το οποίο ο άνθρωπος αντλεί τις πληροφορίες που του χρειάζονται ώστε να λύνει σωστά και πετυχημένα τα προβλήματα της ζωής. Η σχέση που αναπτύσσεται με την ανάγνωση και τη γραφή στο σχολείο, θεωρείται σημαντική για την θετική σχολική εξέλιξη. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει επέλθει μια ριζική αλλαγή στις αντιλήψεις των ειδικών για το πώς τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν και να διαβάζουν. Παλιότερα πίστευαν ότι υπήρχε μια συγκεκριμένη ηλικία, δηλαδή με την είσοδο των παιδιών στο δημοτικό, κατά την οποία τα παιδιά ήταν έτοιμα να δεχτούν και να κατανοήσουν αυτά τα ερεθίσματα. Σήμερα όμως τα παιδιά μπορούν να προσεγγίσουν το γραπτό λόγο πριν την ηλικία του δημοτικού. Εφόσον συμβιώνουν με ενηλίκους, οι οποίοι στηρίζουν κάθε τους προσπάθεια και ζουν σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί ο έντυπος λόγος, από μόνα τους τα παιδιά αρχίζουν να ανακαλύπτουν και να κατανοούν τον προφορικό και γραπτό λόγο. Τα παιδιά που προέρχονται από εγγράμματα περιβάλλοντα, επειδή έχουν την ευκαιρία να έρχονται συστηματικά σε επαφή με γραπτό λόγο και να βλέπουν για ποιο σκοπό τον χρησιμοποιούν οι ενήλικοι, αρχίζουν από νωρίς να αντιλαμβάνονται την κοινωνική του διάσταση, τους λόγους για τους οποίους γράφουμε και διαβάζουμε. Σκοπός της προσέγγισης του γραπτού λόγου στο σχολείο είναι να δώσει ανάλογες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη γλώσσα των κειμένων, ώστε να πάψει να θεωρείται μυστήριο και να αποκτήσουν κίνητρα για την εκμάθηση και χρήση της. Παρατηρώντας ανθρώπους να χρησιμοποιούν το γραπτό λόγο, και καθώς τα ίδια αρχίζουν να πειραματίζονται μαζί του, αποκτούν φυσικά και αβίαστα πολύτιμες γνώσεις για τη φύση και τη λειτουργία του γραπτού λόγου στη σύγχρονη κοινωνία. Κάθε παιδί που ζει μέσα σε ένα εγγράμματο περιβάλλον συνειδητοποιεί το ρόλο των γραπτών μηνυμάτων. Γενικότερα υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στις διαδικασίες της προσσέγγισης του προφορικού και γραπτού λόγου. Και στις δύο διαδικασίες το παιδί προχωρεί βαθμιαία από ένα είδος παθητικής παρακολούθησης των άλλων ανθρώπων στην ενεργό συμμετοχή και τέλος σε πλήρη ανεξαρτησία. Οι διαδικασίες προσσέγγισης του προφορικού και γραπτού λόγου είναι παράλληλες και τα παιδιά έχουν μία φυσική τάση προς το γραπτό λόγο όπως ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση του προφορικού. Κάθε παιδί που ακούει να του διαβάζουν παραμύθια, να του απαγγέλουν ποιήματα, να του λένε τραγουδάκια μαθαίνει πολλά για τη γλώσσα, προφορική αλλά και γραπτή, και συγχρόνως θαυμάζει και αγαπά το βιβλίο. Κάτω από τέτοιες συνθήκες το μικρό παιδί όχι μόνο θα αποκτήσει προαναγνωστικές δεξιότητες στο σχολείο αλλά θα αγαπήσει το διάβασμα και το βιβλίο και θα οικοδομήσει μια σχέση ζωής μαζί τους. el
heal.advisorName Χρύση, Ελένη el
heal.academicPublisher Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας el
heal.academicPublisherID teiep
heal.numberOfPages 101
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as :
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics